-
'Iedere indruk en iedere kiem van een gevoel helemaal in zichzelf, in het duister, in het onverwoordbare, onbewuste, voor het eigen verstand onbereikbare zich laten voltooien, en vol deemoed en geduld het geboorteuur afwachten van een nieuwe klaarheid: alleen dat betekent als kunstenaar leven, zowel begrijpend als creatief'
Rainer Maria Rilke
STUDIES
-Hogeschool St. Lukas Brussel
Schilderkunst 1987 - 1989
-Academie voor Schone Kunsten Mol
Schilderkunst 1993 -1997
-RHOK Academie Etterbeek
Schilderkunst 1998 - 2000
SELECTIES
-Schildersprijs Deinze „Revolte” 1996
„Kiezen voor kunst” Balen 1997
-Talens palet „Hafid Bouazza; Paravion” 2005
-Canvascollectie 2008 BOZAR Brussel
-Wedstrijd schilderkunst Heist op den Berg - november 2015
-Natura Artis Magistra: Plantentuin Meise – mei 2018
-Grote prijs van de tekenkunst Ronse - december 201
INDIVIDUELE TENTOONSTELLINGEN
-Galerie Cartigny Brussel
11/11 – 13/12/1998
-Gemeenschapscentrum Op-Weule
Sint-Lambrechts-Woluwe
31/03 – 16/04/2000
-Bezoekerscentrum Hageland Wezemaal
Oktober – November 2007
-Galerie K Leuven
Met beeldhouwer Pol Lemaire
10/05/2009 – 12/07/2009
-CC Gasthuis Aarschot ‘Paravion’
18/02/2011 – 6/03/2011
-Abdij van het Park Heverlee
14/04/2011 – 8/05/2011
-12 weken van St. Michiel’ 2011
Leuven – St. Michielskerk
-CC ‘t Blikveld Bonheiden
23/09/2011 – 24/10/2011
-Galerie Hartistic Ieper met Serge Piessens
13/10/2013 – 27/10/2013
-Villa de Graeve
19/09/2015 – 24/10/2015
-CC Mena Rotselaar
met beeldhouwer Pol Lemaire
14/04/2016 – 01/05/2016
-Passage Ronse
23/02/2018 – 4/03/2018
GROEPSTENTOONSTELLINGEN
-Dexia Bank Brussel
Axion Art 19/06 – 13/08/2000
-Gemeenschapscentrum Op-Weule
Sint-Lambrechts-Woluwe 07/2000
-BEK Lovenjoel
November 2004
-CC Gasthuis Aarschot ‘‘Paravion’’
05/11 – 19/11/2005
-BOZAR Brussel
Canvascollectie
23/05 – 15/06/2008
-Bibliotheek Leuven, B-Sides
juli – augustus 2008
-“Landschap” Warande Turnhout
7 juli – 19 augustus 2012
Curator: Hans Op De Beeck
-Expo schilderkunst Heist op den Berg
november 2015
-Expo Oude Kerk Vichte
Met Georgette van Noppen, Tjerrie Verhellen, Johan Avoux, Yves De Bodt
4 april – 19 april ’15
-Natura Artis Magistra; Plantentuin Meise
26/4 – 29-/5/2018
-Grote Prijs van de tekenkunst Ronse
15/12/2018 – 18/01//2019
“Still Life” schilderijen
Maria Antoinette
... tracht in haar schilderijen een moment vast te leggen.
Een moment van kijken naar de natuur en lichtinval in haar onmiddellijke omgeving.
Haar werk is een reflectie van haar beleving met deze werkelijkheid.
Schilderen is voor de kunstenares een andere wijze van kijken naar de wereld rondom haar, en een verder kijken dan datgene wat je ziet.
Maria zoomt in op de vorm zodat de vorm soms ondefinieerbaar wordt.
Haar werken kunnen ook een impressionistische weergave van de omgeving en de natuur genoemd worden.
Haar schilderijen groeien heel organisch.
Ze krijgen hun gelaagdheid en dieper karakter door het over elkaar aan brengen van
verschillende transparante lagen.
Maria nodigt de toeschouwer uit om te kijken naar de vorm, de textuur, de transparantie...
En via de materie tot een interpretatie te komen... of geen interpretatie komen...
Er is misschien enkel de beleving van het kijken.’
'Maria Antoinette essaye de capturer un moment dans ses peintures. Un moment
de perception de la nature dans son environnement immédiat.
Ses œuvres reflètent son expérience avec cette réalité. Pour l’artiste
peindre est une autre façon de voir le monde qui l’entoure et de
regarder au-delà de ce que l’on voit.
Maria effectue un zoom sur la forme. Ainsi la forme devient parfois à nouveau
indéfinissable. Ses œuvres peuvent aussi être considérées comme une
vision impressionniste de la nature. Ses peintures se développent
d’une façon très organique. En appliquant différentes couches
transparentes superposées, elles obtiennent leurs profonde
authenticité.
Maria nous invite à explorer la forme, la texture, la transparence… et
à arriver à une interprétation via la matière, ou à ne pas arriver à
une interprétation du tout. Il y a peut-être juste l’expérience de la
contemplation.'
‘Maria Antoinette tries to capture a moment in her paintings.
A moment of looking at nature in the immediate vicinity.
Her work is a reflection of her experience with this reality.
Painting is for the artist a different way of looking at the world around her, and a look beyond what one can see.
Maria zooms and focuses in such a way on the shape of the subject, untill it is indefinable.
Her work can also be defined as an impressionist view of the environment and nature.
Her paintings grow organically.
They get their deeper character by superimposing multiple layers.
Maria invites the observer to look at the shape, texture, transparency...and through the material to arrive to an interpretation or any interpretation...
There is perhaps just the experience of looking.’